tirsdag 3. januar 2012

Godt brød

Siden vi er så godt i gang med gode forsetter for det nye året har lillebror og jeg vært på butikken i dag og gjort unna handelen for denne uka og store deler av neste uke.  Dersom alt går etter planen skal det kun være behov for litt påfyll av mjølk neste uke.

Og siden vi var nesten tomme for brød i dag tenkte jeg at vi kunne gjøre det enkelt å kjøpe med oss brød når vi først skulle på butikken.  Men jeg synes butikkbrød er relativt dyre og de er som regel ikke så veldig gode heller.  Prisene på brød lå stort sett mellom 15-25 kroner.  Vi var på Obs! å handlet i dag og der har de et tilbud(?) på 3 brød for 39,-.  Noe som fortsatt gir en pris på 13,- pr. brød!

Det ble ikke noe brød med hjem fra butikken.  Ble i stedet litt ekstra mjølk og gjær.  I ettermiddag ordnet snuppa og jeg med brøddeig og nå står det fire nybakte brød og lukter deilig på benken.  Har ikke regnet på prisen pr. brød men tror den ligger relativt mye under butikkpris.  Og så blir de så mye bedre (og lukten av nybakt brød kan i hvert fall ikke kjøpes)!

Deler oppskriften jeg pleier å ha som basis i tilfelle du er interessert i å bake brød sjøl :)  Dette gir 4 brød i 1,5 liters former:

75 g gjær
8 dl skummet kulturmjølk
8 dl vann
4 ss olje
1 ss salt
1 ss sukker
200 g sammalt hvete fin
200 g sammalt hvete grov
200 g havregryn
200 g sammalt rug grov
1 1/2 kg hvetemjøl

Heve 45 minutter.  Formes.  Etterheves.  Pensles med vann – prikkes.
Stekes 50 min ved 200°C.

3 kommentarer:

  1. mmmm - kjenner lukta heilt hit til Flatåsen :-)
    Trur nok det vert nybaka brød til kvelds... Takk for inspirasjonen!

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig å kunne gi litt inspirasjon på en tirsdag :)

    SvarSlett
  3. Andre runde ble bakt ikveld. De er kjempegode:) Tusen takk for at du deler oppskrift:)

    SvarSlett