onsdag 8. juni 2011

Middag på en onsdag – uke 23

De som kjenner meg vet at fisk ikke står øverst på ønskelista mi når det gjelder middager.  Har i mange år fått høre fra foreldregenerasjonen at jeg er rar, jeg spiste jo fisk som barn (før jeg visste bedre?).  Men så sniker årene seg på og man begynner å regnes som voksen, i hvert fall på papiret.  Og så kom det barn inn i livet og man føler samvittigheten gnager litt og man ønsker å gi barna et variert og sunt kosthold.

Så da prøver jeg å være flink husmor og lage fisk til middag minst en gang i uka.  Det blir gjerne mye Findus fra frysedisken, diverse varianter av fylt fisk, laks og fiskepinner.  Det meste av dette er helt greit.  I mange år hvor jeg i utgangspunktet ikke spiste fisk så var fiskepinner faktisk noe av det som gikk ned. 

Men nå blir det nok slutt på fiskepinner fra frysedisken!  Dagens meny bestod nemlig av hjemmelaga fiskepinner av torsk, sur-søt råkostsalat og kokte poteter.  En milepæl når undertegnede kan fornøyd konstantere at middagen smaker godt!  Mannen var også fornøyd og til og med snuppa spiste flere!  Suksess som skal gjentas!

Hjemmelaga fiskepinner

400 g fisk (torsk, laks eller steinbitt – jeg brukte torsk i dag)
1 egg
1 dl hvetemjøl
salt og pepper
4 loffskiver, gjerne tørre (eller bruk griljermel i stedet)

Skjær fisken i fiskepinnestørelse.
Visp egg og ha det i en dyp asjett.
Bland mel, salt & pepper og ha i en dyp asjett
Kjør loffskivene i en kjøkkenmaskin til smuler og ha det i en asjett

Vend fiskebitene først i melblandingen, så i egg, så til slutt i loffsmulene. Stekes gyllne i panne (middels varme) på alle sidene.

Råkostsalat

2 store gulrøtter
2 grønne syrlige epler
1 dl creme fraiche eller rømme
2 ts sitronsaft
1 ts sukker
en neve finhakka gressløk
salt & pepper

Bland creme fraiche/rømme, sitronsaft, sukker, gressløk og salt & pepper i en bolle. Grovrasp gulrot og eple. Vendt alt sammen og sett kaldt til alt annet er klart.

1 kommentar: