søndag 4. august 2013

Vroom, vroom bukse

Enda en etterslenger i bloggen dette her.  Buksa ble sydd på syhelg i juni, men måtte en tur innom symaskina igjen for litt justering (ikke alltid størrelsen blir helt 100% på første forsøk).

Store utenpålommer for å romme små biler og andre skatter en liten gutt finner på sin vei.  Ribben i beina er laget ekstra lang så den kan brukes med oppbrett nå og så brettes ned etter som han vokser.  Greit å forlenge levetida på klærne med slike enkle triks.

IMG_0167blogg

"Slitelapper" bak på denne.  Om de gjør spesielt mye nytte for seg er ikke sikkert, men de er i hvert fall en kul effekt.

IMG_0168blogg

Størrelse:  ca. 92/98
Mønster:  Stof 2000
Stoff:  Brun kord og bomullstoff med biler, begge antakelig fra S&S

søndag 21. juli 2013

Sommerlig søskenmatch til gutta boys

IMG_0166blogg

To gutter vi kjenner har begge hatt bursdag i løpet av våren.  Tenkte at litt sommerklær er alltids kjekt å ha.  De bor litt lenger sør i landet så kanskje de også får litt bedre sommer enn vi her i Trøndelag? 

Det ble i hvert fall en litt sommerlig søskenmatch med korterma body og t-skjorte i en tøff "gutte" jersey :)

Størrelse:  Body str. 80/86 og t-skjorte str. 110
Mønster:  Body fra Heilt Spesiell, t-skjorte fra Ottobre 3/2011
Stoff:  Jersey fra lageret

lørdag 20. juli 2013

Blå, blå, monstertruckblå!

Ny body til lillebror, denne gangen med stilige monstertrucker på.  Egentlig litt usikker på om lillebror begynner å vokse ut av bodyer?  Men han bruker fortsatt bleie så greit med noe som kan holde den på plass i blant.

I stedet for å lage knappeåpning på den ene skulderen som jeg ofte har gjort valgte jeg å lage en splitt foran.  Splitten gjør det enkelt å få bodyen av og på (noe som er kjekt når man har med hr. "jeg klarer sjøl!" å gjøre ;)  I tillegg gir det et litt annerledes utseende på bodyen.

IMG_0146blogg

Størrelse:  92
Mønster:  Heilt spesiell
Stoff:  Jersey fra Sydilla

onsdag 26. juni 2013

Røde roboter

Nok en genser til lillebror!  Lille gutten vår har endelig gjort et lite hopp på lengden etter å ha brukt samme størrelsen i over ett år nå.  Som en følge av dette er det mye klær i skuffen hans som har blitt for små.  Men mor er ikke så lei seg siden det betyr at jeg kan sy nye klær med god samvittiget :)

IMG_0141blogg

Størrelse:  92
Mønster:  Minikrea 50220
Stoff:  Fra lageret, ukjent opprinnelse.

søndag 23. juni 2013

Tøffe, tøffe toget!

T-skjortene fra forrige innlegg var noe av resultatet av syhelg.  Henger som vanlig litt etter med blogginga...  Denne genseren ble påbegynt før syhelga.  Måtte teste mønsteret før jeg eventuelt sydde flere. 

IMG_0142blogg

Veldig enkel modell uten noen fiksfakserier det her, stoffet gjør i stor grad genseren.  Kanskje den er i høyeste laget i halsringingen?  Får se det an under bruk om mønsteret eventuelt skal justeres litt.

Størrelse:  92
Mønster:  Minikrea 50220
Stoff:  Fra lageret, ukjent opprinnelse.

fredag 21. juni 2013

Flytur til kløverland

To t-skjorter til lillebror med samme mønster som utgangspunkt.  Er fortsatt optimist på at sommeren kommer til Trøndelag i år.  I verste fall kan t-skjorter fint brukes over en tynn genser, eller under.

Først ut er en t-skjorte som tar oss til kløverland.  Kanting i hals og på ermekant.  Forholdsvis smal modell dette.

IMG_0124blogg

Den neste, med kule fly, har kun kanting i halsen.  Ermene er faldet i likhet med nederkanten.  Synes det ble kult med kontrast på ermene :)

IMG_0128blogg

Undres på om jeg la til et par cm på lengden på denne?  Det var i så fall lurt for jeg la merke til at den blå var litt i korteste laget i dag.  Skal i hvert fall huske på det til neste gang.  Håper på en fin sommer så det blir masse bruk for t-skjorter!

Størrelse:  92
Mønster:  Ottobre 3/2011
Stoff:  Fly og striper er fra Stof2000.

onsdag 19. juni 2013

Mange jern i ilden...

Tror vi driver med litt mye for tida her i huset...  I ene enden bygges det på og i andre enden bygger vi ny veranda.  Plena er klar for silolegging og det flyter av rot rundt huset og hybelkaniner inne...  Gjett hva vi skal bruke sommeren til?!

Vi har hatt snekkere som har satt opp tilbygget men det innvendige arbeidet skal vi gjøre sjøl.  Som med de fleste byggeprosjekt regner jeg med at det tar omtrent tre ganger så lang tid å bli ferdig som vi tror (eller håper)... 

I tilbygget blir det rom til ungene så det hadde vært greit om det ikke tar så alt for lang tid før det er klart.  Snuppa har eget rom i dag, men lillebror har strengt tatt bare en seng på sy-/gjesterommet.  Vi hadde egentlig en plan om at de skulle dele rom men den gikk i vasken med nattevåk og hylende lillebror.  Det er etterlengtede rom som nå er under bygging!

Midt oppi alt det her er det hverken mye sytid eller bloggtid.  Det er allerede gått over to uker siden et av vårens høydepunkt: syhelg med gode venninner!  En helt super helg med mye sytid, enda mer sytid, skravling, litt god mat, skravling og enda mer sying :)  Får prøve å finne noen rolige stunder å blogge litt om både sying og husbygging.

onsdag 8. mai 2013

Luesøm

Snuppa har vært i bursdag i helga og i den anledning måtte vi jo finne en gave til den lille jubilanten.  Valget denne gangen falt på lue.  Snuppa var med og valgte stoff og satt i fanget da jeg sydde.  Tror nok det er gøy å få være med å lage bursdagsgaven sjøl :)

IMG_9920blogg

En litt baggy variant av lue det her.  Størrelsen er romslig så den passer nok fra ca. 5 år og oppover.  Erfaring tilsier at hodeomkrets varierer veldig mye.  Her i huset har lillebror større hodeomkrets enn snuppa som er to år eldre enn han...

Størrelse:  5 år og oppover?
Mønster:  Eget
Stoff:  Jersey med feer fra Sydilla

søndag 5. mai 2013

Livet tar mange vendinger II

Legen ga oss to mulige diagnoser:
1.  Et kraftig magevirus som kunne være langvarig
2.  Cøliaki

Prøver ble tatt og sendt inn for analyse og vi dro hjem og ventet.  En drøy uke senere var vi på plass igjen på sjukehuset for å få svar.  Konklusjonen var helt klar: 
Lillebror har cøliaki!

Dagen før vi tok juleferie ble livet vårt altså snudd litt opp ned.  Så klart var det et sjokk å få beskjeden, men en av de første reaksjonene jeg hadde var: "Det er bare cøliaki!".  Det var godt å få et svar på hva som gjorde at den vesle gutten vår var så dårlig og samtidig vite at det er en sjukdom som ikke er livstruende!

Cøliaki er en sjukdom i tynntarmen.  Tilstanden er livslang, men ved glutenfritt kosthold vil de fleste ikke merke mye til sjukdommen.  Personer med ubehandlet cøliaki har skadede tarmtotter i tarmslimhinnen. Skaden oppstår ved inntak av gluten og dette medfører at evnen til å suge opp næringsstoffer reduseres. Cøliaki er mer vanlig enn man tidligere trodde.  En regner med at 1-2 % av den norske befolkningen har cøliaki.

Det har så klart blitt en del endringer i matvaner her hjemme.  Vi har eget brød, knekkebrød o.l. til lillebror.  Han har også egen brødfjøl og kniv og enkelte pålegg som leverpostei, smør, skinkeost har vi dobbelt av så pålegget ikke skal "forurenses" med smuler fra vanlig brød.  Er det pasta til middag koker vi som regel to typer mens skal vi ha pizza lager vi glutenfri pizzabunn så alle kan spise det samme.

Stort sett går det veldig greit å ha en i familien med cøliaki.  Vi prøver å passe på å ha med mat til han hvis vi er usikre på hva som serveres i sosiale sammenkomster og både familie og venner rundt oss er flinke til å lage mat han kan spise.  Regner med det kan komme utfordringer når han blir større og f.eks. skal i bursdag men har tro på at det meste kan løses med informasjon og kommunikasjon.  Folk flest er ikke klar over at det er enkelt å servere glutenfri mat.  Visste du at f.eks. Toro sin mix for langpanne sjokoladekake er glutenfri?

lørdag 4. mai 2013

Livet tar mange vendinger

I november i fjor merket vi gradvis at lillebror ikke var i form.  Han slet med magen uke etter uke og formen var ikke bra.  Noen dager synes vi at han var bedre men etter hvert ble han bare verre og verre.  Vi innså at lege måtte oppsøkes for å finne ut hva som kunne være i veien.

Legetime ble det og "en haug" med blodprøver ble tatt for å sjekke for diverse allergier ++.  Prøvene kom tilbake og alle var fine.  Mysteriet like uløst!  Og lille gutten vår ble mer og mer slapp for hver dag som gikk.  Han ville helst bare sitte i fanget og sutret over alt.  Hvis han satt på gulvet kikket han på bilene, men orket ikke å leke med dem...

En og en halv uke etter første legetime var jeg tilbake hos legen med ham.  Legen kikket på han, lyttet litt og klemte på magen.  Magen stod da ut som en oppblåst ballong!  Men eneste beskjeden vi fikk var å avvente og se hvordan det gikk og så komme tilbake et par uker senere for kontroll.  Det var en fortvilet og oppgitt mor som gikk ut av legekontoret den dagen...

"Heldigvis" har jeg en mann som ikke alltid godtar et nei for et nei og han tente på alle plugger!  Dagen etter ble han hjemme fra jobb og troppet opp på legekontoret nok en gang.  Denne gangen kom vi inn til den vakthavende legen den dagen og ikke til fastlegen.  Legen kunne heller ikke finne ut hva som var i veien men bestemte at vi burde ta turen til sjukehuset for videre utredning.  Det var jo liten tvil om at det var noe i veien med gutten vår!

Vi dro hjem, pakket en bag med litt diverse og satte kursen for sjukehuset og det som føltes som det ukjente.  Etter litt venting fikk vi komme inn til en lege som undersøkte lillebror.  Han hadde ganske raskt en konklusjon om hva han trodde det kunne være!

Fortsettelse følger...