torsdag 28. februar 2013

En skjeløyd dinosaur...

Snuppa vår er en stor fan av dinosaurer.  Litt uvisst hva som har gitt denne interessen men tv-programmet "Dinosaurtoget" har vært en favoritt i mange år.  Ho er vel generelt mer glad i "gutteleker" som biler og tog enn f.eks. dukker.

Men ho er veldig jente, jente også.  Bukser er ikke av interesse, det skal helst være kjoler eller skjørt hver eneste dag...  Argumenter som at det i blant er mer praktisk med bukse teller ikke.  Det skal være kjole!

Akkurat nå tror jeg ho har fått en stor dose med flaggstangfrø for ho har vokst mye i det siste.  Og resultatet av det er at mange klesplagg begynner å bli for små!  Da må symaskina fram igjen og noe nytt må produseres.  Denne gangen ble det en helt enkel kjole, men med et festlig broderi! 

IMG_9466blogg

Broderiet av den noe skjeløyde dinosauren er kjøpt på nett.  Artig liten fyr dette her.  Ser ut til å være glad i grønne vekster til middag.  I sterk kontrast til snuppa vår som ikke vil ha noe som helst som ligner på grønnsaker på tallerkenen sin...

IMG_9467blogg

Størrelse:  110/116
Mønster:  Eget
Stoff:  Isoli fra Stoff&Stil, interlock fra Sydilla.

mandag 25. februar 2013

Barselgavesøm

IMG_9200blogg

Nok en haremsbukse er sydd i barselgave.  Har en liten forkjærlighet for denne modellen, men så er den utrolig fin på også.  Og den gir god plass til en stor bleierompe :)

Denne buksa har en liten prins ved navn Caspian fått og jeg håper den kan være til nytte!

Størrelse:  62/68
Mønster:  Ottobre 1/2011
Stoff:  Interlock med kaniner fra JNY, ribb fra Stoff & Stil.

søndag 24. februar 2013

Rrrooarrr!

Neste søndag fyller en flott gutt fire år og i går var det feiring litt på forskudd.  Hjemmesydd gave denne gangen.  Begynner å bli venn med broderimaskina nå og tenkte at en enkel genser kunne bli ganske så tøff med ett broderi på.  Og hva er vel tøffere enn en løve?

IMG_9476blogg

Størrelse:  104/110
Mønster:  Eget
Stoff:  Isoli og ribb, begge fra Stoff&Stil

lørdag 23. februar 2013

Kjekt å ha!

I blant oppstår det uventede "problemer" med det å sy sjøl.  F.eks. når snuppa på fire skal kle på seg selv og kommer med buksa eller genseren bak fram; rett og slett fordi det er umulig å se forskjell på fram og bak for den som ikke vet det...  Sant å si så skjer dette vel så ofte når far i huset skal kle på...

Men her er løsningen: 

størrelsesmerker - doble barnestørrelser

Størrelsesmerker! 

Med et størrelsesmerke i nakken på genseren så blir det enklere å finne forskjellen på fram og bak for alle som skal kle på :)

IMG_9460

Jeg kjøpte mine hos Sigurd Hoels Eftf. da jeg var på symessa før jul.  De har mange varianter å velge mellom fra enkle og doble barnestørrelser til voksenstørrelser.  I tillegg til størrelsesmerker har de også et stort utvalg av vevde navnebånd, vaskelapper, symerker og pyntebånd (alt du kan tenke deg og litt til)! 

størrelsesmerker - centilong

størrelsesmerker - xs-xxl

De har en bra nettside hvor man kan bestille det som trengs!

Sjekk ut:
www.sigurdhoel.no &
www.nominette.no

IMG_9458

Bloggen våkner til liv!

Jeg har bestemt meg; Bloggen skal få våkne til liv igjen! Har kjent på det de siste par ukene og innser at jeg faktisk savnet bloggen...  Og det at noen vil lese hva jeg skriver betyr mye!

Om innholdet vil endre seg i forhold til hva det har vært før får bare tida vise.  For øyeblikket tror jeg at det blir en blanding av håndarbeid, mat, litt interiør og noen tanker :)

Så velkommen tilbake til nye innlegg om litt! 

fredag 8. februar 2013

Livstegn i 2013

Vi er allerede kommet til februar og her på bloggen er det helt stille...  I hodet er det en del blogginnlegg jeg har tenkt på å skrive, men lite skjer.  Det er kanskje en liten utladning etter et år som brakte med seg mange nedturer?

Skal ikke legge skjul på at 2012 var et tungt år som brakte med seg en stor sorg.  Det at mamma døde var uventa og satte sitt preg på året.  Det går ikke en dag uten at ho er i mine tanker og det påvirker meg mye i perioder.  Noen dager er lyse og fine og jeg klarer å glede meg over livet med mine kjære, mens andre dager er tunge og grå...
Men livet går uansett videre og jeg må prøve å få det til å fungere på et vis.  Ikke minst av hensyn til mine to små og mannen min.

Akkurat nå er jeg ikke sikker på hvorfor jeg blogger eller om jeg skal fortsette med det framover.  Er det i det hele tatt noen som har interesse for å lese det jeg skriver?

Bloggen har i det siste stort sett vært en måte å holder oversikt over hva jeg har sydd med litt innslag av matlaging.  For min egen del kan jeg jo like godt se på bildemappa for å få den oversikten... 

Så hva blir konklusjonen?  Tja, tror ikke jeg har noen konklusjon for øyeblikket.  Får sitte i tenkeboksen ei stund til... 

mandag 31. desember 2012

Julegave til voksne…

IMG_8885red

Det blir med årene ikke enklere å finne på gaver til voksne.  De fleste (inkludert oss selv) har stort sett det de trenger og skap og skuffer er fulle.  Men det er jo likevel koselig å gi en julegave. 
Før jul broderte jeg derfor på noen sett med håndklær som en liten morsom hilsen til enkelte voksne.  Rapportene etter julaften tyder på latter ved juletrærne rundt om.

Knytebukse med ugler i lomma

Ei snuppe vi kjenner godt og er veldig glad i fortjente også å få noe sydd til jul.  Mammaen hennes er en flink syerske men jeg vet at det er noe ho savner på sitt syrom, nemlig en coverpro med kantbåndsapparat...  Knytebukse var det derfor hintet om at stod på ønskelisten da knytebåndene på slike bukser er et herk å sy uten kantbåndsapparat.

IMG_8910red

Siden stofflageret her i huset ikke er helt tomt så dukket det opp litt lilla isoli som kunne brukes til bukse (fargen er mer lilla enn bildet viser).  Sammen med noen søte ugler ble det en knytebukse som jeg håper snuppa vil kunne bruke utover hele våren.

IMG_8911red

Store lommer med ugler inni.  Små snupper kan vel også trenge lommer til skatter de finner på sin vei?

Størrelse:  86 (men romslig i str.)
Mønster:  Jubel
Stoff:  Isoli og ribb fra Stoff&Stil. Ingen aning hvor uglene kommer fra...

søndag 30. desember 2012

Julegave til en ung mann

Å finne på julegaver til gutter er generelt ingen enkel oppgave.  Og når gutten har blitt en ung mann blir det virkelig ikke mye enklere...

I år endte til slutt valget på en praktisk gave.  Den unge mannen har flyttet hjemmefra og må følgelig lage sin egen mat de fleste dager.  Da kan det være kjekt å ha ei kokebok!  Valget falt på "Den rutete kokeboken" som tar for seg det meste av hva man trenger, både med hensyn til valg av råvarer og innføring i moderne matlagingsmetoder.

IMG_8896red

Men skal man lage mat bør man jo også ha et skikkelig forkle!  Kan vel hende man søler litt på veien til "Masterchef". 
Og det måtte jo bli et skikkelig mandig forkle, ellers regner jeg med at det ikke blir brukt...  Så det ble stripete i sort og hvitt og med en lomme med mottakerens navn på.  Ingen tvil om hvem sitt forkle dette er!

IMG_8891red

Mannen måtte stille opp som modell

lørdag 29. desember 2012

Julegaver til to gode gutter

Det har vært utrolig stille på bloggen i høst, av flere grunner.  Noen julegaver har blitt produsert og kunne selvfølgelig ikke vises fram før de var pakket opp på julaften.  Men det har også vært en travel høst på mange andre fronter med jobb, Tupperwaredemonstrasjoner, familie, hus og hjem.  Tid til å sy har det vært litt innimellom.

Disse julegavene ble delvis produsert på syhelg i Skjåk i oktober og har ligget pent og ventet på at julen skulle komme.  Først ut er en genser til en storbror på 3,5 år.  Tøff genser med hette, stor lomme og litt biler her og der.  Forhåpentligvis passende til en tøff storebror!

IMG_8807red

Den ikke lenger fullt så lille lillebroren på 10 måneder fikk body og knytebukse i julegave.

IMG_8817red

Størrelse:  Genser str. 104.  Body og knytebukse str. 80.
Mønster:  Genser fra Ottobre 4/2010, body fra Heilt Spesiell, knytebukse fra Jubel.
Stoff:  Ensfarget isoli og ribb i genser og bukse fra Stoff&Stil.  Jersey med monstertrucker og isoli med biler fra Sydilla.